BA Auto & Lichte bedrijfswagen

Aanvaardingscriteria

Bij het aanvragen van een BA autoverzekering, gebruiken we de volgende aanvaardingscriteria, of eventueel een combinatie van deze criteria:

Dit zijn:

  • Het schadeverleden van de hoofdbestuurder: dit criterium komt voort uit de statistische waarneming dat bestuurders die reeds meerdere ongevallen hebben gehad, ook in de toekomst een grotere schadefrequentie hebben.
  • De leeftijd van de hoofdbestuurder: statistieken geven aan dat jongeren meer ongevallen veroorzaken en meer ernstige ongevallen. We zien eveneens dat –statistisch gezien- voor oudere bestuurders de schadefrequentie hoger ligt.
  • Het aantal jaren dat de hoofdbestuurder zijn rijbewijs heeft: statistisch gezien hebben onervaren bestuurders een grotere schadefrequentie.
  • Het adres van de verzekeringnemer is niet het adres van de hoofdbestuurder: om fraude te vermijden en om zeker te zijn dat de hoofdbestuurder de wagen het vaakst bestuurt.
  • Het land van domicilie van de verzekeringnemer: is de verzekeringnemer niet in België gedomicilieerd? Als Belgische verzekeraar wil Touring Verzekeringen enkel verzekeringnemers verzekeren die gedomicilieerd zijn in België waar het bedrijf een verzekeringslicentie heeft.
  • Het tijdelijke rijbewijs: is de hoofdbestuurder een kandidaat voor het rijbewijs die momenteel enkel over een tijdelijk rijbewijs B beschikt? Statistieken geven aan dat houders van een voorlopig rijbewijs B vaker ongevallen hebben dan houders van een permanent rijbewijs.
  • Het gebruik van het voertuig: het voertuig wordt gebruikt voor professionele en/of commerciële doeleinden: ziekenwagen, taxi, expreskoerier, bezorger, koerier (met inbegrip van Uber, Taxipost, Deliveroo enz.). Volgens de statistieken hebben deze beroepen veel vaker ongevallen.
  • Veroordeling / intrekking rijbewijs van de hoofdbestuurder in de laatste 5 jaar: onze statistische modellen tonen aan dat mensen die veroordeeld zijn of waarvan het rijbewijs is ingetrokken in de afgelopen 5 jaar een grotere schadefrequentie hebben.
  • Vermogen voertuig (kw): statistisch gezien stijgt de schadefrequentie met het vermogen van het voertuig.
  • Waarde van het voertuig: statistisch gezien stijgen de kosten van schadegevallen met de waarde van het voertuig.
  • Sportief karakter van het voertuig: bestuurders van "sportieve" auto’s hebben een grotere kans om meer ernstige ongevallen te veroorzaken.
  • Merk van het voertuig: dit criterium komt voort uit de statistische waarneming dat bestuurders van bepaalde merken een grotere kans hebben meer ernstige ongevallen te veroorzaken.
  • De hoofdbestuurder is al verzekerd als de hoofdbestuurder van een ander voertuig, verschillend van een klassieke auto, een old timer, een bedrijfswagen of een cabriolet: statistisch gezien is de kans op fraude hoger bij dergelijke bestuurders.
  • Maatregelen die door een andere verzekeringsmaatschappij of Touring Verzekeringen werden genomen ten overstaan van de verzekerde (bijvoorbeeld het opzeggen van de verzekering na een schade, of in geval van niet-betaling van de premies): het gebruik van dit criterium komt voort uit de statistische observatie dat mensen die het voorwerp uitmaakten van specifieke maatregelen bij een andere verzekeringsmaatschappij of bij Touring Verzekeringen een hogere kans op ongevallen hebben.
  • Het type voertuiginschrijving: het te verzekeren voertuig is niet als standaard ingeschreven (transitnummerplaten, taxi, garage, diplomaat, koninklijke familie, eurocontrol, overheid, parlement, Shape, NAVO, internationaal). Volgens de statistieken komen ongevallen en fraude vaker voor bij houders van transitnummerplaten, taxi’s en garages.
  • Het voertuig is niet in België ingeschreven: het land van inschrijving is het land waar het risico is gesitueerd. In overeenstemming met onze goedkeuring voor de activiteit BA Auto, dekken we slechts in België ingeschreven voertuigen.
  • Aanhangwagens: wij verzekeren slechts één aanhangwagen per verzekerd voertuig.


Criteria betreffende het tarief

Om het tarief van uw verzekeringscontract BA Auto te bepalen, maken we gebruik van segmentatiecriteria. Deze criteria stellen ons in staat om u beter te leren kennen en uw risicoprofiel zo juist mogelijk in te schatten. Op die manier kunnen we u de beste prijs garanderen voor uw autoverzekering.

Dit zijn:

  • Vermogen van het voertuig (kw): statistisch gezien stijgt de schadefrequentie met het vermogen van het voertuig.
  • Bonus-Malus: dit criterium weerspiegelt uw rijervaring. We stellen vast dat bestuurders met een lage Bonus-Malus minder ongevallen veroorzaken. Dit criterium kan veranderen tijdens de looptijd van het contract. Het maakt het mogelijk om bestuurders zonder schade te belonen en bestuurders te bestraffen die veel ongevallen hebben.
  • De leeftijd van de hoofdbestuurder: statistieken geven aan dat jongeren meer ongevallen veroorzaken en meer ernstige ongevallen. Op dezelfde manier is, statistisch gezien, de schadefrequentie hoger voor oudere bestuurders.
  • Het adres van de hoofdbestuurder: onze statistische modellen tonen aan dat mensen in sommige wijken een hoger aantal ongevallen hebben dan in andere wijken. Het risicoprofiel hangt af van de woonplaats (als gevolg van factoren zoals verkeersdrukte, ...).
  • Het beroep van de hoofdbestuurder: dit criterium komt voort uit de statistische waarneming dat de schadefrequentie gerelateerd is aan het beroep van de hoofdbestuurder.
  • Het gebruik van het voertuig: dit criterium komt van de statistische waarneming dat de schadefrequentie gerelateerd is aan het type gebruik van het voertuig.
  • Het feit dat het een nieuwe auto of een tweedehands auto is: het gebruik van dit criterium komt van de statistische waarneming dat nieuwe voertuigen minder ongevallen veroorzaken dan tweedehandsvoertuigen.
  • kenmerken van het voertuig (type versnellingen, "sportief" karakter of niet, type brandstof, 4x4 of niet): de aangehaalde kenmerken laten toe om een statistisch significant onderscheid te maken in het schaderisico.
  • Het aantal passagiers in het voertuig boven dan 5: in de meeste gevallen kunnen de in België ingeschreven voertuigen maximaal 4 à 5 personen vervoeren, bestuurder inbegrepen. Onze tarieven houden hier rekening mee. In geval van een ongeluk, vergoeden we uiteraard ook uw passagiers. Het is dus normaal om onze prijszetting aan te passen als er meer passagiers dan gemiddeld in het voertuig vervoerd worden.
  • Merk van het voertuig: dit criterium komt voort uit de statistische waarneming dat bestuurders van bepaalde merken een grotere kans hebben meer ernstige ongevallen te veroorzaken.
  • Aantal km / pendelaar / fietsers: het feit dat u weinig rijdt of dat u met openbaar vervoer of fiets naar het werk gaat heeft een invloed op uw risicoprofiel. Onze statistische modellen geven aan dat het aantal ongevallen gelinkt is aan de frequentie en wijze waarop u uw voertuig gebruikt.
  • De status natuurlijke persoon of rechtspersoon: rechtspersonen hebben een grotere schadefrequentie.
  • Het aantal jaren dat de hoofdbestuurder zijn rijbewijs heeft: statistisch gezien hebben onervaren bestuurders een grotere schadefrequentie.
  • Kenmerken die verband houden met het beheer van de verzekeringspolis. Hiermee wordt bedoeld het gekozen distributiekanaal (bv website, contact center, ...). Deze keuze heeft een impact op de beheerskosten van de polis.
  • De aanwezigheid van een "jonge" bestuurder: statistisch gezien is er een hogere kans op schade en meer belangrijke schade indien het voertuig soms bestuurd wordt door een jonge bestuurder.


Rechtsbijstand Auto

Onze tarieven worden niet gesegmenteerd. Er wordt een forfaitaire premie toegepast.


BA Motor

Aanvaardingscriteria

Bij het aanvragen van een BA Motor verzekering, gebruiken we de volgende aanvaardingscriteria, of eventueel een combinatie van deze criteria:

Dit zijn :

  • Het professioneel gebruik van het voertuig en het beroep van de hoofdbestuurder: dit criterium komt van de statistische waarneming dat de schadefrequentie gerelateerd is aan deze criteria.
  • De leeftijd van de hoofdbestuurder: statistieken geven aan dat jongeren meer ongevallen veroorzaken en meer ernstige ongevallen. We zien eveneens dat –statistisch gezien- voor oudere bestuurders de schadefrequentie hoger ligt.
  • Veroordeling / intrekking rijbewijs van de hoofdbestuurder in de laatste 5 jaar: onze statistische modellen tonen aan dat mensen die veroordeeld zijn of waarvan het rijbewijs is ingetrokken in de afgelopen 5 jaar een grotere schadefrequentie hebben.
  • Het schadeverleden van de hoofdbestuurder: dit criterium komt van de statistische waarneming dat bestuurders die al meerdere ongevallen hebben gehad, ook in de toekomst een grotere schadefrequentie hebben.
  • Het type van voertuig: we hebben het over motors die niet vallen onder de categorieën "enduro", "sport" of "toerisme". Statistisch gezien hebben deze voertuigen een grotere schadelast.
  • Maatregelen die door een andere verzekeringsmaatschappij of Touring Verzekeringen werden genomen ten overstaan van de verzekerde (bijvoorbeeld het opzeggen van de verzekering na een schade, of in geval van niet-betaling van de premies): het gebruik van dit criterium komt uit de statistische observatie dat mensen die het voorwerp uitmaakten van specifieke maatregelen bij een andere verzekeringsmaatschappij of bij Touring Verzekeringen een hogere kans op ongevallen hebben.
  • Het voertuig is niet in België ingeschreven: het land van inschrijving is het land waar het risico is gesitueerd. In overeenstemming met onze goedkeuring voor de activiteit BA Motor, dekken we slechts in België ingeschreven voertuigen.


Criteria betreffende het tarief

Om het tarief van uw verzekeringscontract BA Motor te bepalen, maken we gebruik van segmentatiecriteria. Deze criteria stellen ons in staat om u beter te leren kennen en uw risicoprofiel zo juist mogelijk in te schatten. Op die manier kunnen we u de beste prijs garanderen voor uw motor- verzekering.

Dit zijn :

  • Vermogen van het voertuig (kw): statistisch gezien stijgt de schadefrequentie met het vermogen van het voertuig.
  • Bonus-Malus: dit criterium weerspiegelt uw rijervaring. We stellen vast dat bestuurders met een lage Bonus-Malus minder ongevallen veroorzaken. Dit criterium kan veranderen tijdens de looptijd van het contract. Het maakt het mogelijk om bestuurders zonder schade te belonen en bestuurders te bestraffen die veel ongevallen hebben.
  • De leeftijd van de hoofdbestuurder: statistieken geven aan dat jongeren meer ongevallen veroorzaken en meer ernstige ongevallen. Op dezelfde manier is, statistisch gezien, de schadefrequentie hoger voor oudere bestuurders.
  • De mogelijke connectiviteit met BA auto verzekering bij Touring Verzekeringen: statistisch gezien veroorzaken klanten met een dergelijke connectiviteit minder schade.
  • Het type van voertuig ("enduro" / "sport"/"toerisme): statistisch gezien heeft het type voertuig een impact op de schadefrequentie.

Opmerking: Deze segmentatiecriteria gelden niet voor bromfietsen (voertuigen onder de 50 cc). Voor dit type voertuig wordt een forfaitaire premie toegepast.

Rechtsbijstand Motor

Onze tarieven worden niet gesegmenteerd. Er wordt een forfaitaire premie toegepast.


Home & Family

Aanvaardingscriteria

Bij het aanvragen van een Home & Family verzekering gebruiken we de volgende aanvaardingscriteria :

Woning

  • Kapitaal verzekerd voor het gebouw en/of de inhoud: dit criterium vloeit voort uit de statistische waarneming dat gebouwen met hoog verzekerd kapitaal grotere schadeclaims kunnen hebben.
  • Commerciële activiteiten in het te verzekeren gebouw: statistisch gezien is de kans op schade hoger bij gebouwen met commerciële activiteiten.
  • Maatregelen die door een andere verzekeringsmaatschappij of Touring Verzekeringen werden genomen ten overstaan van de verzekerde (bijvoorbeeld het opzeggen van de verzekering na een schade, of in geval van niet-betaling van de premies): het gebruik van dit criterium komt voort uit de statistische observatie dat mensen die het voorwerp uitmaakten van specifieke maatregelen bij een andere verzekeringsmaatschappij of bij Touring Verzekeringen een hogere kans op schade hebben.
  • Het te verzekeren risico en de woonplaats van de verzekeringnemer moet in België liggen: onze goedkeuring laat ons niet toe om de risico's in het buitenland te verzekeren.

BA Privé Leven
Onze aanvaardingsregels voor BA Privé Leven zijn niet het voorwerp van een segmentatie. Echter, om commerciële redenen wordt deze verzekering alleen aangeboden samen met een woningverzekering.


Criteria betreffende het tarief - Woning

Om het tarief van uw verzekeringscontract woning te bepalen, maken we gebruik van segmentatiecriteria. Deze criteria stellen ons in staat om u beter te leren kennen en uw risicoprofiel zo juist mogelijk in te schatten. Op die manier kunnen we u de beste prijs garanderen voor uw woningverzekering.

  • De waarde van het gebouw en inhoud: dit kan worden bepaald op basis van meerdere methoden (een score gebaseerd op het aantal plaatsen/kamers en bestemming van deze, bouwexpertise, betaalde huur, ...). Deze waarde wordt gebruikt om de premie te berekenen.
  • De hoedanigheid van de verzekeringsnemer: wij maken onderscheid tussen een verhuurder-bewoner, verhuurder niet-bewoner en een huurder. Indien de verzekeringsnemer een huurder is, wordt de dekking van het gebouw beperkt tot schade als gevolg van een ongeval waarvoor de verzekeringsnemer verantwoordelijk is. In het geval van een eigenaar, is de dekking volledig, maar het risico hangt af of de eigenaar de woning betrekt.
  • De leeftijd van de huiseigenaar: dit criterium vloeit voort uit de statistische waarneming dat de leeftijd een invloed heeft op het voorkomen en de grootte van schade.
  • Het feit dat u pas getrouwd bent of niet: dit criterium is gebaseerd op onze commerciële aanpak met betrekking tot dit type klant
  • De leeftijd van het gebouw: nieuwe gebouwen hebben een lagere frequentie van claims en lagere reparatiekosten. Dit kan worden verklaard door de bouwtechnieken gebruikt bij de constructie van het gebouw.
  • Het feit of het gebouw in opbouw is: dit criterium is gebaseerd op onze commerciële aanpak.
  • Voor de waarborg “Natuurramp” houden wij rekening met het adres van het te verzekeren risico en het type gebouw (huis / appartement, op de begane grond of niet): het gebruik van dit criterium komt voort uit de statistische waarneming dat het adres of type gebouw in de garantie "natuurramp" een direct verband vertoont met de schadelast.
  • Voor de waarborg “Diefstal”:
    • We houden rekening met het adres van het risico en de aanwezigheid van aangrenzende gebouwen: sommige regio’s vertonen immers een hogere diefstalfrequentie dan andere. Er is eveneens een hogere kans op inbraak in vrijstaande gebouwen dan bij gesloten of half-open bebouwing.
    • Aanwezigheid van een alarmsysteem: de aanwezigheid van bescherming tegen inbraak heeft een effect op de mogelijkheid tot inbraak.


Criteria betreffende het tarief – BA Privé Leven

Om het tarief van uw verzekeringscontract BA Privé Leven te bepalen, maken we gebruik van segmentatiecriteria. Deze criteria stellen ons in staat om u beter te leren kennen en uw risicoprofiel zo juist mogelijk in te schatten. Op die manier kunnen we u de beste prijs garanderen voor uw familiale verzekering.

  • Het profiel van uw familie, dat is uw burgerlijke staat en het aantal kinderen ten laste die bij u wonen: een huishouden bestaande uit meerdere personen heeft een hoger risico dan een enkele persoon.
  • De leeftijd van de verzekeringnemer: dit criterium vloeit voort uit de statistische waarneming dat de leeftijd een invloed heeft op het optreden en de ernst van schade.


Rechtsbijstand Home & Family

Onze tarieven worden niet gesegmenteerd. Er wordt een forfaitaire premie toegepast.

Kunt u uw auto niet vinden?

Bel ons op 02/505 66 00, van maandag to vrijdag tussen 08u30 en 19u30

We helpen u graag verder!