Wat te doen bij schade of een auto-ongeval?

Wat te doen bij schade of een auto-ongeval?

Schade of een auto-ongeval is op zich al vervelend genoeg. Touring Verzekeringen doet er alles aan om u te helpen met de verschillende procedures. Wees voorbereid dankzij de volgende adviezen in geval van schade.

Bij een auto-ongeval zonder gewonden

Indien u niet de enige betrokkene bent, noteer dan direct de nummerplaat van de partij met wie u in botsing bent geweest. Dit voorkomt problemen wanneer de andere partij slechte bedoelingen zou hebben.

Vul het Europees aanrijdingsformulier zo nauwkeurig mogelijk in. Hierop vinkt u de juiste vakjes aan en schetst u de omstandigheden zo gedetailleerd mogelijk. Belangrijke informatie is ook de identiteit van de derde en zijn of haar verzekeringsmaatschappij. Tenslotte meldt u eventuele getuigen.

Opgelet, het tekenen van dit formulier wil zeggen dat u akkoord gaat met alle informatie die erop staat. In geval van betwisting tussen de betrokkenen tekent u het formulier niet en voegt u zo veel mogelijk opmerkingen toe. Indien nodig kan ieder zijn eigen schets maken. U kunt ook de politie laten tussenkomen als u geen akkoord bereikt met de andere partij.

Voor meer details, zie onze pagina Hoe vul ik een schadeformulier in.

Als u in panne staat na het auto-ongeval, bel dan 02 505 67 00.

Bij een auto-ongeval op de weg mét gewonden

Bel indien nodig direct een ambulance (112). Licht ook de politie in, die een pv kan opmaken. Vervolgens geeft u het nummer van het proces-verbaal door aan uw verzekeraar, samen met uw versie van de feiten.

Volg verder de procedure voor een auto-ongeval zonder gewonden.

Bij schade zonder derden

Zelfs indien enkel uzelf betrokken bent, vult u best een aanrijdingsformulier in. Daar moet instaan:

  • de omstandigheden van het auto-ongeval
  • de datum
  • de plaats van het ongeval
  • of de politie pv heeft opgemaakt
  • of uw voertuig weggesleept is

U wordt gevraagd klacht neer te leggen bij de politie in de volgende gevallen:

  • vluchtmisdrijf
  • vandalisme
  • diefstal of poging tot diefstal
  • aanrijding met een dier
  • branden van het voertuig
  • gewonden

Bij glasbreuk

Als u koos voor onze Mini-omniumverzekering, omnium Essentium® of Volledige omniumverzekering, bent u altijd verzekerd voor glasbreuk.

We bevelen reparatie van uw voertuig aan door een erkende specialist zoals Touring Glass. Indien u voor de reparatie van uw voorruit naar uw eigen hersteller gaat, wordt een vrijstelling toegepast die gelijk is aan 20% van het bedrag van de reparatiefactuur.

Bent u niet verzekerd tegen glasbreuk door een van onze omniumformules? Dan betaalt u de kosten voor de herstelling zelf. Toch geniet u, als verzekerde bij Touring Verzekeringen, van een korting van 10% bij Touring Glass. Vraag ernaar wanneer u contact met hen opneemt.

Bij schade in of aan uw huis na een auto-ongeval

U bent wettelijk verplicht om de schade aan te geven binnen de 8 dagen die volgen op het ontstaan ervan.

Contacteer ons per e-mail, per telefoon (02/505 67 00). Zo kunnen wij u snel een deskundige toewijzen. U stuurt ons een geschreven versie van de feiten, een gedetailleerde prijsofferte voor het schadeherstel, evenals foto’s van de schade in kwestie.

Bij diefstal van uw voertuig

1)    Bel de politie en geef ze uw versie van de feiten.

2)    Als u bij ons verzekerd bent tegen diefstal, contacteer ons dan via het contactformulier of per telefoon (02/505 67 00) om u zo snel mogelijk te kunnen compenseren.

Indien er kredietkaarten en/of cheques werden gestolen, bel dan zo snel mogelijk naar Card Stop op 070/344344.